Abstract
Dyscalculia is described as a congenital difficulty in counting and basic number processing despite normal intellect. Currently, there are none validated instruments to assess dyscalculia in Sweden. The purpose of this essay is to validate a test battery for Swedish 7-9 graders and determine whether any tests used in this study could predict their mathematical achievement. 112 students from two schools participated. The test battery assessed visuo-spatial ability, verbal working memory, symbolic and non-symbolic number comparison, arithmetic fluency and number matching ability tasks. To assess the validity Rapid Automatized Naming/Rapid Alternating Stimulus Test, phonological awareness, verbal fluency, non-verbal reasoning ability and a percent task were used. The results from an explorative factor analysis showed to be significant between the numeric tests included in the test battery. Furthermore tests assessing working memory, non-verbal reasoning and arithmetic fluency were found to predict mathematical achievement. The test battery as a whole was found to be valid.
Abstract
Dyskalkyli är en medfödd svårighet för räkning och basal antalsuppfattning trots normal begåvning. Det saknas validerade bedömningsinstrument för dyskalkyli i Sverige. Syftet med detta arbete var därför att validera ett testbatteri för matematiksvårigheter för elever i årskurs 7-9. 111 deltagare från två skolor testades gällande visuo-spatial förmåga, verbalt arbetsminne, symbolisk och icke-symbolisk antalsuppfattning, aritmetisk framplockning samt visuell siffermatchningsförmåga. En explorativ faktoranalys indikerade tre faktorer närmast motsvarande numerisk förmåga, automatiserad benämningsförmåga och komplex kognitiv/verbal förmåga. Deltagarens estimerade matematikbetyg predicerades signifikant av aritmetisk framplockningsförmåga, verbalt arbetsminne och icke-verbal slutledningsförmåga. Detta tyder på att testbatteriet har god konstrukt- och predikativ validitet.